Zelfmoordlijn nog nooit zoveel gebeld

Vrijwilligers van de Zelfmoordlijn 1813 hebben vorig jaar 14.536 oproepen beantwoord. Dat is een stijging met 29 procent ten opzichte van 2013. Nooit eerder werden meer oproepen beantwoord aan de Zelfmoordlijn, zo laat die weten in een mededeling.

Chat bereikt meer mensen

De stijging van het aantal beantwoorde oproepen is met 58 procent het meest uitgesproken op de chat. De voorbije vijf jaar verdubbelde het aantal online contacten. Sinds eind 2013 is de chat dagelijks bemand en zijn ook meer vrijwilligers tegelijk beschikbaar.

Toch volstaat deze capaciteitsuitbreiding nog steeds niet, zegt Kirsten Pauwels, directeur van het Centrum ter Preventie van Zelfdoding. "We merken dat heel wat mensen, vooral jongeren, de chat verkiezen voor een gesprek met de Zelfmoordlijn 1813. De drempel om online over zelfmoordgedachten te spreken, blijkt nog lager dan via de telefoon. Doordat chatgesprekken gemiddeld een uur duren, hebben we erg veel vrijwilligers nodig om aan de vraag te voldoen."

Steeds meer mannen bellen

 

Opvallend is dat steeds meer mannen de weg naar de Zelfmoordlijn vinden. In 2009 was één op de drie die belde een man, vandaag is dat een percentage van 41 procent mannelijke oproepers aan de telefoon. "Een goed teken, want mannen zijn een belangrijke doelgroep gezien de zelfmoordcijfers bij mannen hoger liggen dan bij vrouwen", luidt het.

Aan de telefoon bereikt de lijn een ouder publiek. In 2009 was 23 procent van de oproepers ouder dan 50, nu is dat een derde. De 60-plussers zijn goed voor 11 procent van de oproepen, in 2009 was dit 8 procent.

Wie met vragen zit over zelfdoding, kan terecht bij de Zelfmoordlijn op het gratis nummer 1813 en op de site www.zelfmoord1813.be.