Naar 1 attest voor (ver)bouwen

De Vlaamse regering wil één attest invoeren voor al wie een woning bouwt, verbouwt of verkoopt. Nu zijn daar tot dertien attesten voor nodig. Vlaams minister van Omgeving Joke Schauvliege (CD&V) en minister van Energie Annemie Turtelboom (Open Vld) willen die papierberg aanpakken en de bestaande attesten bundelen in één digitaal attest. Er komt nu eerst grondig overleg, in 2016 worden de regels aangepast.

Wie zijn woning (ver)bouwt of verkoopt moet rekening houden met een resem attesten, gaande van attesten voor de stookolietank tot de centrale verwarming en de drinkwaterinstallatie. Vandaag is het mogelijk dat je tot vijf attesten van de Vlaamse overheid nodig hebt om te bouwen of te renoveren. Wanneer je je huis wil verkopen, kan dit oplopen tot acht attesten.

Ministers Schauvliege en Turtelboom willen die administratieve last verminderen. Zij willen de verschillende attesten herleiden tot één attest. Het moet ook duidelijker en sneller. Nu zijn de attesten vaak technisch opgesteld en duurt het soms maanden om alle nodige papieren te verzamelen. Er komt nu een breed overleg over de plannen. Bedoeling is om die gesprekken tegen eind 2015 af te ronden en de regels in 2016 aan te passen.