Technologie in auto kan levens redden

De veiligheid op de Vlaamse snelwegen verbetert minder snel dan elders in Europa. Zelfs de cijfers voor heel België zijn beter. Dat deelt de Vlaamse Stichting Verkeerskunde (VSV) vandaag mee. Nieuwe technologieën zouden het verschil kunnen maken, zoals verplichte gordelverklikkers en snelheidsbegrenzers.

Vlaanderen ver onder Europees gemiddelde

Uit een studie van de European Transport Safety Council (ETSC) blijkt dat het dodental op de Europese snelwegen de laatste tien jaar bijna gehalveerd is. In Vlaanderen zakte dat aantal slechts met 31,4%. Vlaanderen presteert zo slechter dan het gemiddelde voor heel België, dat -36 procent bedraagt. Op Frankrijk na scoort Vlaanderen slechter dan alle buurlanden.

“Nieuwe technologieën kunnen duizenden levens redden”

De ETSC ijvert voor nieuwe technologie die de verkeersveiligheid ten goede komt. Zo pleit het voor verplichte gordelverklikkers op alle passagierszetels in nieuwe auto's, dus niet alleen op de bestuurderszetels zoals nu het geval is. Ook is het voorstander van de verplichte installatie van intelligente snelheidsbegrenzers en rijstrookassistentie. "Dergelijke technologieën helpen bestuurders om catastrofes te voorkomen en kunnen duizenden levens redden in het verkeer", zegt Antonio Avenoso, afgevaardigd beheerder van de ETSC.

Weyts: “Structurele maatregelen nodig” 

Vlaams minister van Mobiliteit en Openbare Werken Ben Weyts (N-VA) zegt in het persbericht niet tevreden te zijn met de cijfers voor Vlaanderen. "Ik word niet vrolijker van deze cijfers. Ook de verkeersveiligheidscijfers voor 2014 zien er niet goed uit. De dalende trend in de statistieken lijkt in Vlaanderen te stagneren. Structurele maatregelen zijn dan ook nodig. Ik ga ingrijpen, al vanaf de rijopleiding. Maar ook de handhaving wordt opgevoerd. Ik ga met name sterker inzetten op trajectcontrole. Het kan wel degelijk beter en veiliger."