3 keer meer ritten geschrapt bij De Lijn

Het aantal afgeschafte of niet gereden ritten bij De Lijn is vorig jaar verdrievoudigd. Dat blijkt uit cijfers die Vlaams parlementslid Joris Vandenbroucke heeft opgevraagd bij minister van Mobiliteit Ben Weyts. De N-VA-minister schrijft de opvallende stijging toe aan "het hoge(re) aantal stakingsdagen", zo meldt persagentschap Belga. Maar volgens de informatie van Joris Vandenbroucke lag het aantal stakingsdagen bij De Lijn de voorbije jaren nooit zo laag als in 2014.

Net als treinreizigers krijgen reizigers van De Lijn al eens af te rekenen met een afgeschafte rit. Dat kan bijvoorbeeld te maken hebben met een defect voertuig, een grote vertraging of een stakingsactie van het personeel.

Uit cijfers die sp.a-parlementslid Joris Vandenbroucke heeft opgevraagd bij minister Weyts blijkt nu dat het aantal niet gereden ritten tussen 2011 en 2013 fors is gedaald van bijna 97.000 in 2011 tot zo'n 37.000 in 2013 (omgerekend zelfs maar 0,3 procent van het totaal). Maar in 2014 schoot het aantal niet gereden ritten tot boven de 111.000, een verdrievoudiging tegenover 2013.

Volgens minister Weyts hebben de stakingsdagen in 2014 "roet in het eten gegooid". "De reden voor de opmerkelijke stijging ligt bij het hoge(re) aantal stakingsdagen in 2014", dixit Weyts.

Vraagsteller Vandenbroucke heeft echter ernstige bedenkingen bij die uitleg van Weyts. Volgens de informatie van Vandenbroucke telde De Lijn in 2014 maar 9 stakingsdagen, tegenover 17 in 2013, 20 in 2012 en 23 in 2011. "Ofwel schort er iets aan de wijze waarop men bij De Lijn stakingsdagen telt, ofwel klopt de uitleg van de minister niet", aldus het sp.a-parlementslid.

"Het zware besparingsplan dat minister Weyts oplegt aan De Lijn, heeft al geleid tot erg gespannen sociale verhoudingen. Een onterechte beschuldigende vinger richting vakbonden is niet van die aard om de situatie te ontmijnen. Integendeel. Ik zou dus graag snel klaarheid hebben over de reden van het grote aantal niet gereden ritten in 2014", aldus Vandenbroucke nog.