6 op 10 kassiersters al eens uitgescholden

Ruim de helft van het winkelpersoneel in de grotere ketens in ons land heeft de agressie van klanten de voorbije vijf jaar zien toenemen. Dat blijkt uit een rondvraag van vakbond BBTK, waarover de kranten van Mediahuis schrijven. “Het wordt hoog tijd dat de ketens dit ernstig nemen”, klinkt het.

De socialistische vakbond ondervroeg bijna duizend personeelsleden. Acht op de tien zegt ooit te maken hebben gehad met klanten die begonnen te roepen, bijna zes op de tien werd al eens uitgescholden en één op de drie werd al bedreigd. Het aantal medewerkers dat als gevolg van agressie enkele dagen thuis moet blijven of ontslag overweegt, bedraagt tien procent.

Volgens BBTK loopt het al fout in de preventie. “Meer dan de helft van de ondervraagden heeft geen enkele vorming gekregen over veiligheidsinstructies en weet dus niet wat te doen wanneer een klant agressief wordt en hen aanvalt.”