Belg is kampioen ‘kortingsbonknippen’

Vorig jaar gebruikte elke Belg gemiddeld 6,4 kortingsbonnen of coupons in de winkel. Daarmee staan de Belgische consumenten helemaal bovenaan in het Europese klassement, net voor de Fransen, die 5,6 bonnen per inwoner gebruikten. Dat meldt HighCo DATA Benelux, dat de financiële stromen en marketinganalyses van kortingsbonnen voor zijn rekening neemt. Sinds 2010 gebruikten we 600 miljoen kortingsbonnen, goed voor een besparing van 720 miljoen euro.

Het gaat om kortingsbonnen die via diverse kanalen, zoals de winkel, de verpakking van het product of via de pers verspreid worden. Ook het gebruik van digitale coupons, die verspreid worden via onder meer apps en websites, zit in de lift: in 2014 gebruikten Belgische consumenten 30 procent meer digitale bonnen dan een jaar eerder.

In België worden de meeste kortingsbonnen gebruikt in Namen, Luik en Luxemburg, waar de gezinnen 21 procent meer bonnen gebruiken dan het nationale gemiddelde, gevolgd door Henegouwen en Waals-Brabant (twaalf procent meer) en West- en Oost-Vlaanderen (acht procent meer). Antwerpen, Limburg en Vlaams-Brabant bevinden zich in de middenmoot, de Brusselse gezinnen scoren tien procent lager dan het nationale gemiddelde.

De Belgen maken ook gretig gebruik van cashbackacties, waarbij ze na hun aankoop een deel van het bedrag terugbetaald krijgen. Met dergelijke acties bespaarde de Belg sinds 2010 70 miljoen euro; dat komt overeen met ongeveer elf miljoen aangevraagde betalingen die verwerkt werden.