We willen meer verkeerscontroles

Het onveiligheidsgevoel van de modale Belg op de weg blijft redelijk stabiel. Volgens de derde editie van de Nationale Verkeersonveiligheidsenquête (2014) van het Belgisch Instituut voor de Verkeersveiligheid (BIVV) is er een daling ten opzichte van de voorbije jaren, maar een grote daling blijft echter achterwege. Dat bleek maandag bij de voorstelling van het onderzoek in het Brusselse Atomium.

Het BIVV bevroeg voor het onderzoek 2.100 Belgen ouder dan 16 jaar. De gemiddelde onveiligheidsscore voor de editie 2014 kwam uit op 4,6, op een schaal van 0, zeer veilig, tot 9, zeer onveilig. In 2013 gaf het onderzoek 4,7 aan, in 2012 5. Een daling dus, al blijft alles wel binnen de foutenmarge.

Minister van Mobiliteit Jacqueline Galant juicht de daling van het aantal verkeersdoden de voorbije jaren toe, maar er moet blijvend op ingezet worden. Ze wil het aantal verkeersdoden tegen 2020 met de helft terugdringen ten opzichte van 2010. "Begin 2015 is er reeds de triestige vaststelling dat er al meer dan tien slachtoffers vielen op de weg. Het verschrikkelijke ongeval in Denderleeuw toont meer dan ooit aan dat preventie maar ook controles noodzakelijk zijn", aldus Galant.

Volgens het onderzoek blijft overdreven snelheid met voorsprong de belangrijkste oorzaak van het onveiligheidsgevoel. Een agressieve rijstijl, rijden onder invloed en bestuurders die afgeleid zijn, bijvoorbeeld door de gsm, nemen in 'belang toe'.

De Belg wenst meer snelheids- en alcoholcontroles, maar overtredingen ertegen blijven schering en inslag en zijn de grootste doodsoorzaken op de weg. "De weggebruiker weet wat gevaarlijk is, maar doet het toch", aldus het BIVV.