Zon maakt eerste koopjesweekend goed

De handelaars kunnen terugblikken op een relatief geslaagd eerste koopjesweekend. "Als we deze zaterdag en zondag vergelijken met het eerste koopjesweekend vorig jaar, zitten we op schema", zegt Luc Ardies van ondernemersorganisatie Unizo. Volgens het NSZ ligt de soldenomzet van de modedetailhandel twee procent hoger dan vorig jaar aan het begin van de koopjes.

Door het slechte weer van gisteren leek het eerste koopjesweekend meteen deels in het water te vallen. Maar na een trage start namen de drukte in de winkels en de verkoop toe. "Maar zelfs zaterdag zaten we aan een status quo. De opkomst was misschien wat lager, maar we merken wel dat mensen heel doelbewust koopjes jagen en daarbij vaker kiezen voor winkels dichter bij huis", legt Luc Ardies van Unizo uit.

Vandaag was het resultaat zelfs iets beter dan de eerste zondag vorig jaar. "Vorig jaar was de zondag ook de derde koopjesdag, dit jaar is het de tweede koopjesdag. Daarnaast was het weer ook iets beter dan zaterdag en het is de laatste dag van de kerstvakantie", aldus Ardies.

Volgens het NSZ, dat een rondvraag deed bij 287 winkels, blikken de modehandelaars terug op vrij goede eerste koopjesdagen. "Hun omzet ligt twee procent hoger dan tijdens het eerste weekend van de wintersolden in 2014. Dat is een bescheiden opsteker, maar het maakt het najaar niet goed", zo vat NSZ-voorzitter Christine Mattheeuws het samen. Ook Luc Ardies bevestigt dat de koopjes het tegenvallende najaar niet kunnen goed maken. "Maar als de start van de koopjes was tegengevallen was het natuurlijk nog veel slechter geweest".

Over de rest van de koopjesmaand zijn de modehandelaars volgens de NSZ-bevraging eerder pessimistisch. "Slechts 19 procent van de handelaars verwacht om tijdens deze koopjesperiode beter te doen dan tijdens de vorige winterkoopjes", aldus Mattheeuws.