Belg wil afkicken van sociale media

2015 is gestart en dat betekent dat heel wat mensen goede voornemens maken voor het nieuwe jaar. Opvallend is dat de Belg van plan is minder tijd te spenderen aan sociale media. Helemaal ermee stoppen is voor velen geen haalbare kaart. Dat blijkt uit de Trendbarometer 2015, een jaarlijks onderzoek bij 1.100 Belgen. 

Vorig jaar nam één op de vier Belgen zich nog voor om nooit tijd te spenderen aan sociale media. Dit jaar is de gemiddelde Belg iets realistischer. Mensen zijn bereid om te minderen in gebruik, maar volledig stoppen lijkt onmogelijk. Dit verslavend effect is ook te zien bij het smartphonegebruik. Zo blijkt dat 30 procent van de Belgen niet zonder zijn smartphone kan. 

Het zijn vooral de 20 tot 35-jarigen die zich voornemen minder tijd te besteden aan Facebook, Twitter en andere sociale media. 41 procent van die doelgroep beweert dit jaar te gaan minderen. Amper twee procent van de Belgen wil er volgend jaar meer gebruik van maken. De hype van een aantal jaar geleden lijkt daarmee voorbij te zijn. "Belgen zien het als een slechte gewoonte en tijdverspilling," zegt Nathalie Bekx, CEO van onderzoeksbureau Trendhuis. 

Niet gelukkiger

Belgen krijgen ook steeds meer schrik voor de schending van hun privacy en willen daarom minder of nooit persoonlijke informatie delen op sociale netwerken. Bovendien zijn er maar weinig gebruikers die echt gelukkig worden van sociale media. Minder dan een kwart van de Belgen beweert er een gelukkig gevoel aan over te houden. 

Meer dan 4 op 10 (43%) van de 20-35-jarigen geeft aan dat ze dagelijks tijd spenderen op sociale media. Bij 36-50-jarigen daalt dit tot 3 op de 10, en bij vijftigplussers tot 2 op de 10. De Belg heeft dus nog een lange weg te gaan om af te rekenen met zijn, naar eigen zeggen, kwalijke gewoonte.