NMBS compenseert staking niet

De NMBS gaat geen compensatie geven aan reizigers die door de algemene staking van maandag hun trein niet konden nemen. Dat staat op de website van de spoorwegmaatschappij. Bij de provinciale acties, die ook veel hinder op het spoor veroorzaakten, konden NMBS-klanten onder bepaalde voorwaarden nochtans wel een vergoeding krijgen.

"Voor het verstoord treinverkeer van zondagavond 14 december vanaf 22.00 uur tot en met maandag 15 december wordt geen compensatie toegekend", staat op de NMBS-site te lezen. "De staking is op tijd aangekondigd, intersectorieel en algemeen. Compensatieaanvragen voor voorziene reizen in die periode worden niet behandeld."

Voor de provinciale acties die aan de algemene staking voorafgingen, was er wel een terugbetalingsregeling. Abonnementshouders konden sowieso rekenen op een compensatie als hun trein minstens 60 minuten vertraging had, legde de maatschappij eind november uit. Voor de losse tickets was de voorwaarde dat het biljet voor de aankondiging van de staking werd aangeschaft. De reiziger moest zijn compensatie in elk geval wel zelf aanvragen.

Volgens Test-Aankoop is de NMBS wel degelijk verplicht de reiziger te vergoeden als het ticket voor de stakingsaankondiging werd gekocht of als het om een abonnement gaat. "Deze door de NMBS op poten gezette desinformatie is symptomatisch voor een ruimer probleem. Vandaag is de procedure om een vergoeding te vragen namelijk zo ingewikkeld dat ze de meeste reizigers ontmoedigt om er een beroep op te doen", zegt de consumentenorganisatie. "Deze nieuwe boodschap op de website van de NMBS is onaanvaardbaar en is erop gericht de gebruikers te misleiden omtrent de reikwijdte van hun rechten", zegt de consumentenorganisatie, die onlangs samen met reizigersverenigingen TreinTramBus en Navetteurs.be een actie opzette rond de problematiek. De drie organisatie roepen reizigers op om ook voor de staking van 15 december hun rechten te doen gelden.