Geen compensatie voor reizigers

Abonnees van De Lijn of de MIVB die naar aanleiding van de nationale staking geen bus of tram kunnen nemen, moeten niet op een compensatie van de vervoersmaatschappij rekenen. Bij de spoorwegmaatschappij NMBS bestaat er wel een beperkte regeling. Internationale trein- of vliegtuigpassagiers hebben de keuze tussen herboeken of een terugbetaling.

De nationale staking legt het openbaar vervoer zowat helemaal lam. Er rijden in heel Vlaanderen geen trams en zo goed als geen bussen, terwijl er ook op het Brusselse MIVB-net geen enkel voertuig rijdt. Bij de NMBS is dat niet anders. Ook reizigers met een abonnement hebben vandaag dus niets aan hun kaart.

Geen compensatie

Een compensatie zit er echter niet in. De staking komt immers niet vanuit de MIVB en was al een tijdje aangekondigd, argumenteerde woordvoerster An Van Hamme naar aanleiding van de provinciale stakingsdag vorige week al. Bij De Lijn klonk het toen dat de stakingen "buiten onze verantwoordelijkheid vallen". Bij spoorwegmaatschappij NMBS kunnen reizigers in sommige gevallen wel op een tegemoetkoming rekenen, maar ze moeten er zelf om vragen. Abonnees worden vergoed, op voorwaarde dat hun trein effectief niet reed of minstens 60 minuten vertraging had. Wie een los ticket kocht toen de staking al bekend was, is er wel aan voor de moeite.

Herboeken

Internationale spoorders kunnen bij Thalys en Eurostar kiezen voor een terugbetaling of een herboeking zonder bijkomende kosten. Reizigers van de Eurostar kunnen er ook voor kiezen om in Rijsel op te stappen. Hetzelfde geldt bij Brussels Airlines. "Al sinds 20 november kunnen reizigers gratis herboeken voor beide stakingsdagen, van 8 en 15 december", aldus woordvoerster Kim Daenen. Maar ook een terugbetaling kan.