Onderzoeksrapport ramp Wetteren klaar

Overdreven snelheid is een van de vier factoren die aan de basis lagen van de treinramp in Wetteren op 4 mei 2013. Dat blijkt uit het definitief rapport van het Onderzoeksorgaan voor Ongevallen en Incidenten op het Spoor. De bestuurder reed 84 kilometer per uur op een plaats waar een beperking van 40 kilometer per uur geldt. 

Op 4 mei 2013 ontspoorden in Wetteren om 01.58 uur zeven wagons van een konvooi met 18 wagons, drie wagons raakten doorboord en de giftige stof acrylnitril kwam vrij. Eén buurtbewoner overleed 's namiddags, bijna 2.000 mensen werden geëvacueerd.

De directe oorzaak van het kantelen van de eerste drie wagons gebeurde door een combinatie van vier factoren. Naast de overdreven snelheid speelden ook de twee opeenvolgende korte bochten van wissels in S-vorm, het hoge zwaartepunt van de wagons en de ingezette noodremming een rol.

Lees hier het volledige rapport: 

Wetteren.pdf