"Vlaamse kust moet hipper en trendyer"

Met het nieuwe strategisch beleidsplan voor toerisme en recreatie aan de Vlaamse Kust wil gedeputeerde voor toerisme Franky De Block voorsprong nemen tegenover andere kustbestemmingen. De Vlaamse Kust moet een modelbestemming worden in West-Europa.

Per jaar overnachten circa twee miljoen buitenlandse vakantiegangers aan de Kust in commerciële logies. Het aantal dagtoeristen schommelt jaarlijks tussen 16 en 19 miljoen. De Kust is en blijft hiermee de belangrijkste toeristische bestemming in Vlaanderen.

Internationale hefboomprojecten

“In de voorbije vijf jaar hebben we een inhaalbeweging gedaan inzake basisinfrastructuur. Nu moeten we de internationale positie van de kust versterken. Dat kan door het ontwikkelen van hefboomprojecten met een grote aantrekkingskracht op binnen- en buitenlandse toeristen”, verklaart De Block.

Concreet denkt De Block aan een maritieme attractie in Oostende met kustbrede impact, een nieuwe invulling voor de casino’s van Middelkerke en Knokke-Heist en een hedendaags design voor de King Beach in Blankenberge. Ook de vernieuwde kusttram en Natuurcentrum het Zwin moeten buitenlandse toeristen naar de kust lokken.

Meer beach bars

 De Kust moet volgens De Block vooral hipper en trendyer worden. Het werk in de toeristische kerngebieden van de badplaatsen is nog niet af. Er is zeker ruimte voor bijkomende strandbars. Dit is  belangrijk voor het aantrekken van een jonger publiek. Beach bars moeten ook meer mogelijkheden krijgen op het vlak van openingsuren en service. Er zijn nu reeds intenties tot nieuwe beach bars in Oostende en De Haan. 

Dialoog met Vlaanderen

Het strategische beleidsplan voor de Kust kwam tot stand door open dialoog tussen kustgemeenten en private actoren. Ook Toerisme Vlaanderen werkte mee aan de nieuwe opties.

Franky De Block: “De inhaalbeweging die we de voorbije vijf jaar maakten kon rekenen op 11 miljoen euro vanuit het eerste impulsprogramma voor de Kust. In 2013 besteedde Toerisme Vlaanderen 1,2 miljoen euro aan buitenlandmarketing. Er is nu nood aan een open dialoog met het Vlaamse niveau over de inzet van investeringsmiddelen en over de buitenlandmarketing. Vlaanderen moet op een transparante manier duidelijk maken hoe en met welke middelen de Kust in het buitenland gepromoot wordt.”