Belg geeft elk jaar minder uit bij Kerst

Het lage consumentenvertrouwen heeft zijn weerslag op de eindejaarsbestedingen. De Belgische consumenten verwachten gemiddeld 488 euro uit te geven voor de eindejaarsperiode, een daling van 3,7 procent in vergelijking met 2013. Met dit budget zit de Belg precies op het Europees gemiddelde. Dat blijkt uit de 17de jaarlijkse Kerst-enquête van Deloitte.

De lage economische groeiverwachtingen in de eurozone, de hoge belastingdruk, de besparingen uit het nieuwe regeerakkoord en de stijgende werkloosheid zetten het vertrouwen van de Belgische consument onder druk. Behalve in het Verenigd Koninkrijk, Duitsland en Denemarken hebben de bevraagde Europeanen grotendeels een negatieve perceptie over de huidige en toekomstige staat van de economie. In België is dit het geval voor bijna de helft van de ondervraagden, aldus Deloitte.

De Belgische consumenten zijn volgens dit onderzoek vooral bereid te besparen op onregelmatige uitgaven zoals meubilair of doe-het-zelf artikelen. Daarnaast wordt er bespaard op kleding, ontspanning en vermaak en vakanties.

Gehecht aan 'fysieke winkel'

Dit jaar verwacht de Belgische consument 488 euro te besteden aan de eindejaarsfeesten: 258 euro aan geschenken, 173 euro voor levensmiddelen en 56 euro aan uitgaan en hobby's. Belgen blijven gehecht aan het bezoek van 'fysieke' winkels. Slechts 21 procent van de Belgische consumenten kopen cadeaus online, terwijl het Europese gemiddelde 36 procent bedraagt. Toch is dit een verhoging van 6 pct voor online aankopen ten opzichte van 2012.

Alle generaties van 18 tot 64 jaar zetten contant geld en boeken op de eerste en tweede plaats in hun verlanglijstje. Daarna volgen reizen, restaurantbezoeken, cadeaubonnen, kleding en juwelen.

'M-commerce' hinkt achterop

M-commerce, of het gebruik van smartphones of tablets om een aankoop te verrichten, blijft zwak in ons land. België loopt, samen met Portugal en Polen, aanzienlijk achter in vergelijking met andere Europese landen. In België heeft slechts 23 procent van de consumenten aan M-commerce gedaan (25 procent in Portugal en Polen), tegenover gemiddeld 39 procent voor Europa.

In België werden in oktober 848 personen bevraagd voor dit internationaal onderzoek in 16 Europese landen en Zuid-Afrika.