Deelfietssysteem volgend jaar in Gent

'Fietsstad' Gent start vanaf april of mei 2015 met een deelfietssysteem volgens het principe 'back to one', waarbij de fiets teruggebracht wordt naar het punt waar hij opgehaald werd. De gemeenteraad keurde maandagavond een bestek goed.

De stad Gent hield lang de boot af om in een klassiek deelfietssysteem te stappen. "Dat heeft enerzijds budgettaire redenen. Het systeem nu zal ons jaarlijks 600.000 euro kosten. Als we hetzelfde systeem als in Antwerpen willen, dan kost ons dat 1,5 miljoen euro, " verduidelijkt de Gentse Mobiliteitsschepen Filip Watteeuw (Groen). Daarnaast kent Gent ook andere initiatieven om fietsen te huren, onder andere via Max Mobiel, of specifiek voor studenten via StudentEnmobiliteit.

Ecologische voetafdruk

Ook de schaalgrootte speelde Gent parten. Het deelfietssysteem volgens het principe 'back to one', waarbij de fiets teruggebracht wordt naar het punt waar hij opgehaald wordt, is een bewuste keuze. "Omwille van de ecologische voetafdruk willen we geen systeem waarbij een bestelwagen dagelijks rondrijdt om fietsen op te halen en terug te brengen. In Antwerpen wordt jaarlijks honderdduizend kilometer gereden om fietsen te herverdelen." Dat argument kon Veli Yüksel, fractieleider CD&V, niet overtuigen. Hij pleitte voor een systeem waarbij fietsen op andere plaatsen achtergelaten kunnen worden dan waar ze opgehaald werden.

Vanaf april of mei zullen 100 fietsen over tien locaties in de stad verdeeld worden, het aantal kan naargelang het succes uitgebreid worden. De plaatsen moeten nog bepaald worden, maar het zal onder meer gaan om bedrijventerreinen en park-and-bike plaatsen, plaatsen waar Blue Bike bijvoorbeeld geen antwoord op biedt.