Telefooncentrales bedrijven gehackt

Een recordaantal telefooncentrales van bedrijven is het voorbije jaar gehackt. De politie telde 59 dossiers, dubbel zoveel als de vorige jaren. Eén firma verloor zelfs 11 miljoen euro. Dat schrijft De Tijd.

In het jaarverslag over financiële criminaliteit waarschuwt de federale politie dat het aantal gevallen van "phreaking" het afgelopen jaar is verdubbeld tot 59 feiten. Bij "phreaking" - een samentrekking van "phone" en "freaking" - worden de telefooncentrales van bedrijven gehackt en dan gebruikt om massaal te bellen naar het buitenland, vaak naar exotische landen. Criminele bendes misbruiken de telefooncentrales van de bedrijven om goedkope internationale telefoongesprekken aan te bieden aan hun klanten.

Naast bedrijven zijn ook gewone burgers het slachtoffer van oplichters. In het jaarverslag waarschuwt de politie dat de zogeheten Microsoft-oplichtingen een recordhoogte bereiken. Zogezegde medewerkers van Microsoft doen daarbij een telefoontje, zeggen dat er een probleem is met de computer en stellen voor dat te herstellen door de controle over de computer over te nemen. Ze vragen wel eerst een betaling met de kredietkaart. Eenmaal ze controle hebben over de computer kunnen de oplichters veel grotere sommen bemachtigen.