Kan dat wel, 4 dagen onderhandelen?

Maandag een marathonzitting van bijna dertig uur, gisteren opnieuw onafgebroken onderhandelen over de laatste punten en afgelopen nacht de ministerposten proberen te verdelen. Op vier dagen tijd hebben de onderhandelaars amper één volwaardige nacht gehad. Kan een mens dat wel aan? “Zonder bijslapen is zoiets onmogelijk”, zegt slaapexpert professor Johan Verbraecken.

Bijslapen

Volgens Verbraecken is bijslapen het kernwoord. “Een kwartier kan al genoeg zijn. Je komt weer frisser voor de dag, de slaperigheid is weg, je lichaam is rustiger.” Zonder die powernaps zou het onhoudbaar zijn. “Op den duur kan je niet meer denken, de informatie komt niet meer door”, zegt Verbraecken.

Toch zullen de politici ook wel langere periodes slaap van enkele uren inlassen. “Je hebt slaap nodig om informatie te verwerken. Bovendien laat het je ook toe om flexibeler te denken, creatiever te zijn.” Dat laatste kan verklaren waarom lange onderhandelingen soms stroef verlopen.

Stimulerende middelen?

Maar is dat allemaal voldoende om vier dagen te onderhandelen? De vraag stelt zich of er geen stimulerende middelen in het spel zijn. “Dat denk ik niet. Een Red Bull kan al wonderen doen. Door het hoge gehalte cafeïne kan je uren doorgaan. Amfetamines lijken me uitgesloten. Die zorgen ervoor dat je enorm opgefokt bent, ook niet goed voor een onderhandeling. Bovendien is de weerbots enorm”, verduidelijkt Verbraecken.

En dan is er nog het feit dat het hier om ervaren rotten gaat als het op lange dagen aankomt: “Politici zijn uit een speciaal hout gesneden. Veel van hen zijn kortslapers en kunnen makkelijk een nacht door. Bovendien zijn ze ook voorbereid, ze zullen op voorhand veel geslapen hebben”, denkt Verbraecken.

Stoer

Maar waarom zolang onderhandelen aan een stuk? Had een extra dag ook niet aanvaardbaar geweest? “Als je echt de intentie hebt om te landen, dan zorgt dat voor een grote stimulans.”, verduidelijkt Verbraecken. “Bovendien is het ook wel stoer om te zeggen dat je zolang wakker bent gebleven voor de belangen van het land”, voegt hij er grappend aan toe.

Wat kan helpen om lange nachten te overbruggen?

  • Korte dutjes
  • Cafeïne, al is het ongezond in grote hoeveelheden
  • Blijven hydrateren door water te drinken
  • Snelle suikers vermijden (zoals snoep). Die zijn heel rap uitgewerkt en veroorzaken dan ook weer een dip
  • Gezond eten
  • Onze hersenen reageren heel sterk op licht. Naar buiten gaan dus, of ’s nachts zorgen voor voldoende lichtbronnen.