Harde nieuwe campagne van BIVV

Het Belgisch Instituut voor de Verkeersveiligheid (BIVV) is maandag gestart met een harde campagne die de autobestuurders ertoe moet aanzetten zich beter aan de snelheidslimiet te houden. Er wordt onder meer gebruikt gemaakt van een emotioneel filmpje op de website waaromreedjezosnel.be, zo werd maandag tijdens de voorstelling van de campagne bekendgemaakt.

In het filmpje, dat ook te bekijken is op Youtube, vertelt de 10-jarige Laura hoe ze als gevolg van een auto-ongeluk in een rolstoel is terechtgekomen. Laura is een fictief personage, maar haar verhaal is wel gebaseerd op een echte getuigenis. Daarnaast worden voor de nieuwe campagne ook 650 affiches langs de snelwegen geplaatst. Daarop is het meisje in haar rolstoel te zien, samen met de slogan "Waarom reed je zo snel?".

"We hebben bewust gekozen voor een meer confronterende campagne", zegt Kris Verbeeck, directeur communicatie van het BIVV. "Tests na de vorige campagne hebben immers aangetoond dat harde campagnes beter werken als het over snelheid gaat."

Volgens het BIVV is de campagne nodig omdat mensen vaak nog een te positief beeld hebben van overdreven snelheid in het verkeer. Nochtans zou een daling van de gemiddelde snelheid met 1 kilometer per uur het aantal verkeersdoden met 3,5 tot 6 procent doen afnemen, zo schat het BIVV.

De nieuwe actie is eigenlijk het tweede luik van een campagne die al dit voorjaar werd opgestart. Het eerste deel - "Hij is te snel gegaan" - deed ook al stof opwaaien wegens het confronterende karakter ervan. Het filmpje waarbij hardrijders hun eigen begrafenis bijwoonden, is ondertussen wereldwijd al meer dan 10 miljoen keer bekeken.