Prestaties 1 op de 8 leraars ondermaats

Zowat 12 procent van de leerkrachten krijgt van de directies in het secundair een onvoldoende, zo leert een onderzoek van de Universiteit Antwerpen. Dat schrijven De Standaard en Het Nieuwsblad.

325 schooldirecties directies van Vlaamse middelbare scholen in Vlaanderen, hebben geantwoord op de vraag hoeveel van hun leerkrachten een onvoldoende krijgen op een 25-tal kenmerken. Uit de antwoorden leidde de onderzoeker, Dimitri Plas, af dat gemiddeld 11,9 procent als ‘onderpresteerder’ gelabeld kan worden.

"Dat is schrikken", zegt Dimitri Plas, zelf pedagogisch directeur in een school. Hij deed het onderzoek voor zijn masterproef aan de Universiteit Antwerpen. "In buitenlands onderzoek vind je cijfers tussen vijf en tien procent. Al was hier de vraagstelling wel anders."  De leerkrachten werden beoordeeld op kenmerken zoals ‘leerlingen niet kunnen motiveren’ of ‘het leerplan niet kunnen realiseren’. De directies zien de meeste onvoldoendes op ‘technisch functioneren’, daarin zitten onder andere didactische vaardigheden, de klas onder controle houden en evalueren van leerlingen.