"Reconstructie roept meer vragen op"

"Men is er alleen in geïnteresseerd om het vooroordeel dat men heeft te allen prijze te bewijzen. En de reconstructie van het busongeluk door Independent Forensic Services (IFS) roept veel meer vragen op dan ze kan beantwoorden". Dat zegt Evy Laermans, de weduwe van de chauffeur die de rampbus van Sierre bestuurde, in een reactie op de eerste resultaten van de reconstructie door IFS.

Bewuste actie

Forensisch experte Selma Eikelenboom zei maandag in het Nederlandse tv-programma "Eén Vandaag" dat uit de reconstructie blijkt dat "de stuurbewegingen die de buschauffeur heeft gemaakt om zo tegen de muur te rijden bewust zijn gemaakt". Dit zou de hypothese van een zelfmoordactie onder invloed van antidepressiva bevestigen. 

Andere conclusie

 "Als ik de persberichten over de reconstructie bekijk, kan ik enkel vaststellen dat men vertelt wat men wil vertellen", zegt Evy Laermans. "Er werd een andere bus gebruikt, al maakt dit volgens de Nederlanders geen verschil. Maar elke bus, of voertuig reageert anders, zeker als het gaat om een ander type. Bij de verongelukte bus zaten de passagiers boven de chauffeurs, dus een hoger liggend zwaartepunt. Een voertuig met een hoger zwaartepunt zal anders reageren dan een laag voertuig." De weduwe heeft ook vragen bij het gewicht van de bus, die heel anders is met of zonder passagiers en bagage en dan ook anders reageert. Ook over de hoeveelheid benzine in het voertuig, de bandenspanning, de botsing met de stoeprand,... over al deze elementen die de bewegingen van de bus beïnvloeden, geeft IFS geen informatie", stelt Laermans vast.

Steunberichten

De weduwe van de chauffeur zegt dat ze op forums veel steungevende berichten leest. "Ik wil de mensen danken die achter me staan", aldus Laermans. Tot slot blijft ze geloven in de professionaliteit van de Zwitserse onderzoekers. "De afsluiting van het onderzoek door hen zegt meer dan genoeg", besluit Laermans.  Bij het busongeval kwamen in maart 2012 tweeëntwintig kinderen, vier begeleiders en twee chauffeurs om het leven in het Zwitserse Sierre. 24 kinderen raakten gewond.