1 op de 3 veertigers wil andere job

Bijna een op de drie veertigers in Vlaanderen zou graag een totaal andere job doen. Dat blijkt uit een studie van radiozender Joe in samenwerking met het onderzoeksbureau iVOX bij 1.000 Vlamingen. De aantrekkelijkste alternatieven? Een bed & breakfast uitbaten en een koffiebar openen.

Uit de cijfers van het onderzoek blijkt dat 31,9 procent van de ondervraagde Vlamingen tussen de 35 en 54 jaar liever iets helemaal anders zou willen doen dan de job die ze momenteel doen. Toch zet lang niet iedereen de stap: slechts tien procent zegt op dit moment actief op zoek te zijn naar een nieuwe job. Bij de vraag of ze voor iets anders zouden kiezen mochten ze hun carrière opnieuw beginnen, antwoordde maar liefst de helft positief (49,1%).

Opvallend is dat vooral het uitbaten van een bed & breakfast de veertigers lijkt aan te spreken. Als de 35-54 jarigen carte blanche krijgen qua jobkeuze, spreekt het uitbaten van een bed & breakfast in het buitenland of in Vlaanderen hen het meeste aan,  gevolgd door het runnen van een koffiebar en leerkracht of prof zijn. Ook de reissector, een job in de non-profit en sociale sector scoren hoog.

Waarom blijven ze?
De belangrijkste motivaties voor de 35-54 jarigen om hun huidige job te blijven doen zijn het loon (49,1%), de jobzekerheid (47,8%) en de reistijd om op de werkplek te geraken (44,1%). Het loon is ook tegelijkertijd de grootste trigger (55,5%) om de overweging te maken naar een nieuwe job, gevolgd door de reistijd (36,6%) en de jobinhoud (34,5%). Wat hen het meeste tegenhoudt om een nieuwe job te gaan doen is hun leeftijd (45,7%), de durf om ervoor te gaan (44%) en hun financiële status (41,2%).

De motivatie om te veranderen van job, is het grootst bij de ‘jongere’ veertigers (35-45 jaar). Bijna 1 op de 2 van hen (45,8%) heeft een nu of nooit-gevoel als ze nadenken over een nieuwe job en is klaar voor een nieuwe fase in zijn leven (48%). Een extra belangrijke trigger die deze doelgroep tegenhoudt  om de stap te zetten, is de zorg voor hun kinderen (24,4%), wat bij de ‘mature’ veertigers (46-54 jaar) maar 12% is.

De Switch
Het online onderzoek van Joe werd samen met het onderzoeksbureau iVOX uitgevoerd in januari 2017 bij 1.000 35-54 jarigen en is representatief op geslacht, leeftijd en diploma. 

Het onderzoek gebeurde naar aanleiding De Switch, een actie van Joe die vanaf vandaag start. De radiozender zendt een week live uit vanuit een pop-up koffiebar in Gent met de loopbaan als thema.