Hoe de prijs van je treinbiljet verandert

De prijs van een treinkaartje zal de volgende jaren de hoogte in gaan. Dat is op zich niets nieuws, want de NMBS voert bijna elk jaar een tariefaanpassing door. Maar nieuw is wel dat de prijs niet meer hoeft af te hangen van hoe stipt de treinen rijden. Dat staat in het nieuwe beheerscontract. En dus kunnen de prijzen plots veel erger stijgen.

De voorbije tien jaar heeft de NMBS zijn prijzen met 'maar' zes procent omhoog kunnen trekken. Voor vele passagiers leek dat elk jaar opnieuw hoog te zijn. Maar die prijsstijging ging nooit hand in hand met de inflatie, die 21% bedroeg. Dat is een verschil van 15%. 

Volgens spoorbaas Jo Cornu was die maatregel dringend nodig omdat de NMBS 'uitgehongerd' geraakte. Het is dus redelijk zeker dat de treinkaartjes de komende vier jaar redelijk sterk zullen stijgen.

Geleidelijke stijging
Van een bruuske prijsstijging zal geen sprake zijn, wel van één die gespreid wordt over vier jaar tijd, tot 2020. Werkabonnementen mogen maximum 4 procent per jaar opslaan, schoolabonnementen 2 procent. Exclusief de inflatie. 

Hoewel het dus gaat om een geleidelijke stijging, blijft die wel groot. Dat is te zien in onderstaande grafiek die de evolutie van de treinkaartjes weergeeft van 2009 tot nu, en een schatting geeft van de prijzen in 2020.