"Vast benoemd of niet: evaluatieproces"

Video: "Vast benoemd of niet: evaluatieproces"
"Vast benoemd of niet: evaluatieproces"
Uw video is aan het laden...

Minister van Onderwijs Hilde Crevits (CD&V) wil komaf maken met het systeem dat vast benoemde leerkrachten ongeacht hun prestaties aan de bak blijven. “Er moeten functioneringsgesprekken komen, net zoals dat in een onderneming gebeurt. En indien nodig moet een einde gemaakt worden aan de tewerkstelling’, aldus Crevits in het VTM NIEUWS.

Voor jonge leerkrachten is het vaak frustrerend aan het begin van hun carrière: het duurt jaren vooraleer ze vast benoemd zijn. En dat terwijl er vast benoemde leerkrachten zijn die niet langer gemotiveerd zijn om voor de klas te staan. “Als we zien dat iemand op een bepaald moment niet goed meer functioneert, gaan we een evaluatiegesprek doen. Dat gebeurt ook in een onderneming. Die procedure bestaat al langer, maar scholen hebben het moeilijk om ze toe te passen”, zegt Crevits.

De Onderwijsminister wil daar nu verandering in brengen. “Ik zie maar al te vaak dat een beslissing van beëindiging vernietigd wordt omdat een leerkracht niet eens wist wie hem moest evalueren. Dat kan toch niet. We moeten naar een cultuur evolueren waar het normaal is dat je als vast benoemde leerkracht een evaluatieproces doorstaat.”

"Jobzekerheid voor iedereen? Onmogelijk"
Desondanks blijven heel veel jonge leerkrachten moeite hebben om aan de bak te komen. “Toch hebben zeven op de tien leerkrachten op dit moment een vaste stek of zijn ze vast benoemd”, zegt Crevits. “Helaas is er een groep leerkrachten die moeilijk voltijds aan de bak komt. Een oplossing zou zijn dat schoolbesturen beter gaan samenwerken: zo komen leerkrachten in een poule terecht en hebben ze permanent werk.”

Toch zijn daarmee niet alle problemen opgelost volgens Crevits. “Het is onmogelijk om elke leerkracht op elk moment voltijds aan het werk te krijgen. Scholen zijn vrij de leerkrachten te kiezen die zij de beste elementen vinden in hun korps.”