Reacties op 'designerrassen' bij honden in VTM NIEUWS 12/01/2017

Op donderdag 12 januari brachten we in het VTM NIEUWS van 19 uur een reportage over zogenoemde designerrassen bij honden. Die reportage heeft heel wat reacties uitgelokt.

We hebben begrip voor die vele reacties en de kritiek die er in geformuleerd wordt. In de eerste plaats willen we benadrukken dat we broodfok niet wilden promoten en dat ook nooit zullen doen.

Dat was ook niet de insteek van de reportage. We hebben ervoor gekozen te berichten over een fenomeen: mensen zoeken steeds meer naar speciale gekruiste rassen. In dat opzicht hebben we ook iemand aan het woord gelaten die specifiek zo’n ras zoekt.

In de reportage hebben we ook de bedenking gemaakt dat kruisen van rassen niet mag en dat het gebruik bij eender welke fokker dus verkeerd is. Onze berichtgeving heeft als doel om te tonen dat het fenomeen toch bestaat, omdat de vraag ernaar zo groot is. De boetes die fokkers ervoor krijgen, nemen ze er gewoon bij. 

Dat brengt ons er ook toe om vandaag op de problematiek van de broodfok door te gaan en dan vooral hoe deze problematiek aangepakt kan worden.

RECHTZETTING VTM NIEUWS 02/01/2017

In onze nieuwsuitzending van 02/01/2017 hebben we een reportage gebracht over het reisadvies van Buitenlandse Zaken over Turkije na de aanslag op een nachtclub in Istanbul.

In de reportage waren ook beelden te zien uit Tunesië en uit Egypte. Bij die uit Tunesië was er een expliciete toelichting, maar niet bij die uit Egypte. Hierdoor was er dus ook geen enkele reden om een hotel te tonen in Egypte en hebben we ongewild voor verwarring gezorgd. We willen ons hier voor verontschuldigen.  

Rechtzetting VTM NIEUWS 26/12/2016

In onze nieuwsuitzending van maandag 26/12/2016 brachten we een kort bericht over een doctoraatstudie rond Tinder-gebruikers. Uit die studie blijkt onder andere dat 31 procent van de gebruikers al ‘casual sex’ had met iemand die hij of zij vond via Tinder.

Om het nieuwsbericht te ondersteunen, hebben we archiefbeeld gebruikt. Het ging echter om archiefbeelden van mensen die niets rechtstreeks te maken hebben met dit onderzoek. Door die beelden te tonen, kunnen er misverstanden ontstaan zijn.

Het is nooit onze bedoeling geweest specifieke mensen te linken aan het nieuwsonderwerp. Als dat hier wel gebeurd is, excuseren we ons uitdrukkelijk bij de betrokken personen. De redactie zal er ook nog beter op toezien dat er niet zomaar beelden gebruikt worden en dat het beeldmateriaal met de nodige aandacht geselecteerd wordt.

Verduidelijking Islam-Enquête

Na het publiceren van de grote Islam-Enquête samen met Humo ontstond er in bepaalde middens enige animositeit over de gebruikte onderzoeksmethodes. Omdat we daarin absoluut open kaart willen spelen, kan iedereen die dat wenst hieronder de volledige enquête, de onderzoeksmethode en de motivatie raadplegen.

Volledige enquête:

Resultaten Islamenquete Editie 2016[1]

Toelichting bij de methodes:

 

Islam Enquête Editie 2016

VERDUIDELIJKING VTM NIEUWS 22/08/2016

In onze nieuwsuitzending van 22/08/2016 hebben we een reportage gebracht over de moord op een 20-jarige in Dadizele. We hebben toen bericht over de opgepakte verdachten. En we hebben in de reportage toen een groepsfoto getoond waar ze samen met enkele andere mensen op stonden.

We willen nogmaals benadrukken dat niet alle mensen op die foto bij de zaak betrokken zijn, het ging toen louter om zij die op de foto in de reportage in een spotlicht werden geplaatst. Hoewel iedereen geblurd werd, was het niet de bedoeling om de andere mensen op de foto als verdachten of betrokkenen te laten overkomen. Mochten we die indruk gewekt hebben, dan willen we ons daarvoor verontschuldigen bij de betrokkenen.

Verduidelijking VTM NIEUWS 26/07/2016

In onze nieuwsuitzending van 26/07/2016 hebben we een reportage gebracht over de veiligheid van kinderbedjes. Het nieuws was gebaseerd op een persbericht die dag van de FOD Economie over een Europese controlecampagne van 50 babybedjes in 9 Europese landen. Dat onderzoek werd uitgevoerd in 2015. Maar dat laatste hebben we niet expliciet gemeld.

In de reportage hebben we gezegd dat één bed als gevaarlijk werd beschouwd omdat de matrasbodem niet sterk genoeg was. En dat het “intussen” uit de rekken werd genomen. We willen nog benadrukken dat het bedje inderdaad toen al (in 2015 dus) meteen uit de rekken is genomen, een jaar geleden dus al. Als we de indruk gewekt hebben dat het om recente feiten gaat, dan was dat zeker niet onze bedoeling en willen we ons daarvoor bij de betrokkenen verontschuldigen.   

Rechtzetting VTM NIEUWS 10/02/2016

In onze nieuwsuitzending van 10/02/2016 hebben we een kort bericht gebracht over een internationale studie waaruit blijkt dat "1 op de 5 Belgen bij zijn partner blijft voor het geld. Dat zou vooral zo zijn bij vijftigplussers...". We hebben daarbij toen ter illustratie willekeurige beelden getoond van koppels aan de kust. 

Het ging om archiefbeelden die op geen enkele manier rechtstreeks verband hielden met het onderwerp waarover we het hadden. De heer De Deken en mevrouw De Koninck, die ook 'toevallig' te zien waren, wijzen er op dat ze op geen enkele manier gelinkt willen worden aan het onderwerp en dat bovendien hun privacy werd geschonden. 

Wij willen ons dan ook verontschuldigen bij het paar. Het was zeker nooit de bedoeling mensen onterecht te linken aan het bijhorende nieuwsbericht. En dat is hier wel gebeurd. Dat was ongepast, en de redactie zal er nog beter op toezien dat beeldmateriaal altijd met voldoende aandacht en correct geselecteerd wordt.

Rechtzetting VTM NIEUWS 27/02/2016

In onze nieuwsuitzending van 27/02/2016 hebben we vanuit Texas een reportage gebracht met daarin een gesprek met Heidi Cruz, de echtgenote van de Republikeinse presidentskandidaat Ted Cruz.

In de reportage hebben we gezegd dat het gezin Cruz katholiek is. Maar dat klopt niet. Ted Cruz is een ‘southern baptist’, een protestant dus. We wensen ons te verontschuldigen voor deze fout.

 

Verduidelijking Telefacts 01/12/2015

In de uitzending van Telefacts op 01/12/2015 hebben we een reportage gebracht over een preventieactie van de interventiepolitie van Leuven waarbij de actie met toestemming van de politie werd gevolgd.  

Mensen tegen wie een proces-verbaal werd opgesteld worden tijdens de reportage niet herkenbaar in beeld gebracht. Ook de nummerplaat van hun voertuig werd geblurd.

We willen daarbij benadrukken dat gefilmde bestuurders die dus wel herkenbaar in beeld zijn gebracht niets ten laste werd gelegd door de politie.

 

RECHTZETTING VTM NIEUWS 30/09/2015

In het VTM NIEUWS van 30/09/2015 hebben we een kort bericht gebracht over een “nieuw soort ziekenhuisbed met een tent over die je alleen langs buiten kan open- en dichtritsen”. Het ‘tentbed’ is bedoeld voor patiënten die verward zijn en makkelijk uit hun bed kunnen vallen. We hebben – net als verschillende andere media overigens – gemeld dat het tentbed een primeur was voor het Algemeen Ziekenhuis Delta in Roeselare, dat het zou hebben “als eerste in Vlaanderen”. Dat laatste klopt niet.

Revalidatieziekenhuis Inkendaal in Vlezenbeek (Sint-Pieters-Leeuw) wijst er op dat het al langer een zelfde ‘tentbed’ heeft. Het gaat concreet om een ‘Posey bed’ van een leverancier in Nederland (die dat bevestigt) en het werd door het ziekenhuis ook aan het grote publiek getoond tijdens de Dag van de Zorg op 15/03/2015. We willen ons verontschuldigen bij het Inkendaal Revalidatieziekenhuis voor de foute berichtgeving.

Kris Hoflack antwoordt

VTM NIEUWS probeert u elke dag, drie keer, zo volledig mogelijk te informeren. Om dat te doen moeten we soms keuzes maken. Waarom krijgen bepaalde onderwerpen extra aandacht? Waarom haalt een nieuwsfeit onze uitzendingen niet? Op deze pagina neemt algemeen hoofdredacteur Kris Hoflack de tijd om op uw vragen te antwoorden, en om zich indien nodig te verantwoorden. Als we ergens in VTM NIEUWS een fout maakten, dan zetten we die hier recht.