Ecuador perkt internet Assange in

De Ecuadoraanse overheid heeft bevestigd dat ze op eigen initiatief de internetverbinding van Julian Assange tijdelijk heeft beperkt in haar ambassade in Londen. Ecuador deed dat nadat de oprichter van klokkenluiderwebsite WikiLeaks documenten publiceerde van de campagne van de Amerikaanse Democratische presidentskandidate Hillary Clinton. Dat schrijft persagentschap Associated Press. 

Het ministerie van Buitenlandse Zaken verklaarde gisteren in een mededeling dat het nog steeds achter zijn beslissing staat van 2012 om Assange asiel te verlenen. De Ecuadoraanse regering wil zich niet mengen in buitenlandse verkiezingen of bepaalde kandidaten ondersteunen. De overheid van de linkse president Rafael Correa verklaarde nog dat het die beslissing zelf maakte en niets heeft toegegeven aan buitenlandse druk. Het ministerie heeft geen specificaties gegeven over de aard van de beperkingen op het internet, maar verklaarde wel dat die geen invloed zullen hebben op de journalistieke activiteiten van WikiLeaks.

"VS zit achter inperking"
WikiLeaks verklaarde gisteren dat de internettoegang van Assange was afgesloten, kort na de publicatie van de speeches van Clinton voor Goldman Sachs. Volgens WikiLeaks zou de VS achter de internetaffaire zitten, en de website verklaarde via Twitter zelfs, "op gezag van verschillende Amerikaanse bronnen", dat minister van Buitenlandse Zaken John Kerry over de kwestie gesproken zou hebben met president Correa op 26 september in Cartagena, maar dat ontkent Washington. "Hoewel we al lang bezorgd zijn over WikiLeaks, heeft iedereen die zou melden dat minister Kerry of Buitenlandse Zaken betrokken zouden zijn met het afsluiten van de internetconnectie, ongelijk", aldus woordvoerder van Buitenlandse Zaken John Kriby. "Kerry heeft zelfs niet met de president gesproken toen hij in Colombia was."

De Australiër Assange verblijft sinds 2012 in de Ecuadoraanse ambassade in Londen. Hij vluchtte daar naartoe nadat hij een juridische procedure tegen zijn uitlevering door Groot-Brittannië aan Zweden had verloren.

Programma's