"Maak frisdrank 20 procent duurder"

De Wereldgezondheidsorganisatie wil dat frisdranken twintig procent duurder worden. In ruil zouden groenten en fruit dertig procent goedkoper worden. Op die manier wil de Wereldgezondheidsorganisatie de zorgwekkende toename van overgewicht en obesitas wereldwijd aanpakken.

De strijd tegen obesitas en diabetes is nog lang niet gestreden. Daarom acht de Wereld­gezondheidsorganisatie (WHO) de tijd rijp om de grote middelen in te zetten. De organisatie wil overheden aansporen om frisdranken fors duurder te maken, zelfs tot twintig procent als het van de WHO afhangt. In ruil moeten de gezondere producten - zoals fruit en groenten - veel goedkoper worden. De gezondheidsorganisatie pleit voor een prijsverlaging voor deze gezonde producten met tien tot dertig procent.

Alternatieven voorzien
Gezondheidseconoom Lieven Annemans vindt het alvast een goed idee, op de voorwaarde dat er alternatieven zijn voor de ongezonde producten. "Als je de frisdranken gewoon duurder maakt en je biedt geen enkel alternatief aan, dan gaan de mensen toch op zoek blijven gaan naar ongezonde dingen", zegt Annemans.

"Je koppelt zo'n maatregel best aan een informatiecampagne en dat gaat best samen met beperkte reclame voor ongezonde producten. Daarnaast moeten we gezonde producten ook meer ter beschikking stellen in de scholen en op de werkplek, dan kan dat wel werken", besluit hij.

In België bestaat al een suikertaks, die de prijs van gesuikerde dranken enkele procenten hoger duwt. Volgens de Wereldgezondheidsorganisatie is deze taks echter te laag.

Programma's