Dit zijn de meest waardevolle merken

Apple is ook dit jaar het meest waardevolle merk ter wereld. Volgens het marktonderzoeksbureau Interbrand wordt aan het Amerikaanse technologiebedrijf een merkwaarde van ruim 178 miljard dollar (bijna 159 miljard euro) toegedicht.

Ondanks een dalende verkoop van de iPhone, zag Apple zijn merkwaarde met 5 procent toenemen tegenover vorig jaar. Op de tweede plaats komt Google (+11 procent tot 118 miljard euro), gevolgd door Coca-Cola (-7 procent tot 65 miljard euro).

De Duitse autobouwer Volkswagen, die de voorbije maanden kreeg af te rekenen met een schandaal van sjoemelsoftware, zag zijn merkwaarde met 9 procent dalen tot bijna 9 miljard euro. Daarmee zakt hij van de 35ste naar de veertigste plaats.

Interbrand houdt bij de waardering rekening met onder meer de financiële sterkte van de bedrijven en de impact van de merknaam bij het aankoopbeleid. In een andere bekende merkenstudie, ‘BrandZ’ van het marktonderzoeksbureau Millward Brown, neemt Google dit jaar de leiderspositie over van Apple.

Top 20 volgens Interbrand:

  1. Apple (159 miljard euro)
  2. Google (118 miljard euro)
  3. Coca-Cola (65 miljard euro)
  4. Microsoft (64 miljard euro)
  5. Toyota (48 miljard euro)
  6. IBM (47 miljard euro)
  7. Samsung (46 miljard euro)
  8. Amazon (44 miljard euro)
  9. Mercedes-Benz (38 miljard euro)
  10. GE (37 miljard euro)
  11. BMW (36 miljard euro)
  12. McDonald’s (35 miljard euro)
  13. Disney (34 miljard euro)
  14. Intel (33 miljard euro)
  15. Facebook (29 miljard euro)
  16. Cisco (28 miljard euro)
  17. Oracle (24 miljard euro)
  18. Nike (22 miljard euro)
  19. Louis Vuitton (21 miljard euro)
  20. H&M (20 miljard euro)