Check deze borsten voor ze weg zijn

Video: Check deze borsten voor ze weg zijn
Check deze borsten voor ze weg zijn
Uw video is aan het laden...

"Check deze borsten voor ze verwijderd worden", met daarbij een foto van een vrouw die haar borst ontbloot. Het is een slimme campagne van het Duitse Pink Ribbon op Facebook en Instagram, om vrouwen aan te zetten hun borsten vaker zelf te controleren. Maar de organisatie zinspeelt ook op Facebook zelf, die ervoor bekend staat foto's van borsten snel te verwijderen.

'Check it before it's removed' verwijst dus zowel naar de foto's als naar de borsten. Pink Ribbon wil op die manier vrouwen bewust maken dat ze vaker hun eigen borsten moeten controleren op veranderingen. Dat is geen remedie tegen borstkanker, maar het kan er wel voor zorgen dat je sneller naar de dokter stapt en eventuele kankercellen sneller ontdekt worden. Hoe sneller je erbij bent, hoe kleiner de kans dat je borsten geamputeerd moeten worden.

De organisatie deelt daarom zoveel mogelijk foto's op Facebook en Instagram van vrouwen die hun borsten laten zien. Hoe meer vrouwen bereikt worden, hoe beter, vinden ze. Maar op Facebook is het een hele uitdaging om dergelijke foto's te verspreiden. De sociale netwerksite duldt het namelijk niet dat blote borsten te zien zijn, en verwijdert de foto's onmiddellijk. Vandaar dus de originele slogan: Check deze borsten voor ze verwijderd worden.