Hulp nodig? Eind maart kan het via app

Vanaf eind deze maand zal iedereen de hulpdiensten kunnen bereiken via een applicatie voor smartphones, de zogenaamde App112. Dat is vooral nuttig voor slechthorenden, voor mensen met een spraakprobleem of voor doven. Al heeft de app voordelen voor iedereen, zegt CD&V-Kamerlid Jef Van den Bergh.

Via de App112 kunnen burgers rechtstreeks met de noodcentrales communiceren. Dat kan via sms, via e-mail, via een melding, maar ook via chat. Het is vooral een oplossing voor doven, slechthorenden en mensen met een spraakprobleem. "Maar de app heeft voordelen voor iedereen", zegt Van den Bergh. Zo is de app erg handig in situaties waarbij je niet kan praten, zoals bijvoorbeeld bij een bankoverval.

Nuttig is ook dat de app weet waar je je precies bevindt door het GPS-systeem in je telefoon. De alarmcentrale kan de persoon in nood dus perfect lokaliseren, zodat ze de hulpdiensten meteen in de juiste richting kunnen sturen.

Persoonlijke informatie
Bovendien zullen gebruikers ook specifieke informatie in de app kunnen zetten, zoals de bloedgroep of de medische achtergrond. Dat maakt het voor de centrales gemakkelijk om te weten wie er wat exact nodig heeft en wat de specifieke noden zijn van de patiënt bij een interventie.

Het specifieke project waarbij personen met gehoor- en spraakproblemen naar nooddiensten kunnen sms'en, blijft naast de applicatie bestaan.

Bekijk ook: