Zaventem past veiligheidsregels aan

Video: Video: Zaventem past veiligheidsregels aan
Video: Zaventem past veiligheidsregels aan
Uw video is aan het laden...

Minister van Veiligheid en Binnenlandse Zaken Jambon (N-VA) en de CEO van Brussels Airport Company, Arnaud Feist hebben tijdens een persconferentie de nieuwe veiligheidsmaatregelen voorgesteld die op Brussels Airport worden ingevoerd. "Het gaat om het laten uitdoven van de eerste ruwe maatregelen en overgang naar meer intelligente systemen, een combinatie van menselijke controles en technologie", zei minister Jambon.

"De heropening van de luchthaven ging gepaard met zeer zichtbare maatregelen waarbij heel wat militairen en politiemensen ingezet werden, zoveel capaciteit is op termijn onhoudbaar", zei Jambon. "De nieuwe maatregelen gelden eerst in Brussels Airport, maar zullen later ook op de regionale luchthavens worden ingevoerd." De militairen blijven wel. "Zo lang terreurniveau drie van kracht blijft, blijven ook de militairen in het straatbeeld", vertelt minister Jambon.

Wat verandert?

  1. Witte tent verdwijnt
    "Vanaf 24 oktober starten we met het weghalen van de tijdelijke infrastructuren", vertelt CEO Arnaud Feist. "Vanaf 7 november moeten passagiers niet meer langs de witte tent, maar kunnen ze van de parking meteen naar de terminals". De ingang van de vertrekhal krijgt wel een nieuwe toegangsdeur met drie extra sassen die individueel kunnen worden afgesloten in een noodsituatie. De Kiss & Ride-zone verwijnt wel, de auto's kunnen dus minder dicht bij de vertrekhal komen.


  2. Snelleresponsteam
    Zaventem krijgt een eigen 'snelleresponsteam' van agenten die meteen kunnen tussenkomen bij gevaarlijke situaties.


  3. Databanken
    Volgens minister Jambon zijn alle politionele databanken met persoonsgegevens intussen aan elkaar gelinkt, deze week wordt in het parlement ook een voorstel gedaan rond een algemene databank met passagiersgegevens. Op die manier wil de minister alle informatie zo veel mogelijk centraliseren.


  4. Detectie
    Zowel op de luchthaven als in de rest van ons land, komen er ANPR-cameraschilden, schilden met nummerplaatdetectie. Op de luchthaven zelf komt een controlecentrum van de politie waar die de camerabeelden zal analyseren.


  5. Controlepost
    Tussen de eerste ingang van het domein en de vertrekhal komt een controlepost waar voertuigen worden gecontroleerd. Bij verdachte voertuigen gaan de slagbomen niet open. Er wordt onder andere ook gebruik gemaakt van gezichtsherkenningscamera's.


  6. Opleiding agenten
    Agenten worden momenteel opgeleid om verdachte gedragingen te detecteren en in te grijpen, een aantal agenten hebben de opleiding al afgerond. "Een techniek die ze al toepassen op de Israëlische luchthaven", vertelt minister Jambon. "Het gaat voor alle duidelijkheid niet over criteria zoals leeftijd of huidkleur, maar over gedragingen."

22 maart
Op dinsdag 22 maart werd ons land getroffen door de zwaarste aanslagen ooit. Op de luchthaven van Zaventem laten zelfmoordterroristen twee bommen ontploffen en ook in de Brusselse metro is er een explosie. Er vallen in totaal 32 doden. Om 7.58 uur slaan drie terroristen toe in de vertrekhal van Brussels Airport. Twee kamikazes, Ibrahim El Bakraoui en Najim Laachraoui, blazen zichzelf kort na elkaar op. De derde dader, de man met het hoedje – later geïdentificeerd als Mohamed Abrini, gaat op de vlucht en laat zijn bagage achter. Die blijkt de zwaarste lading explosieven te bevatten, maar ging niet af.

Programma's