Slapen we straks zonder hoofdkussen?

Slaap zonder hoofdkussen, en ga vooral niet steeds op hetzelfde uur slapen. Het zijn enkele van de opmerkelijke tips van slaapadviseur Nick Littlehales, die onder meer David Beckham en Cristiano Ronaldo heeft geholpen.

De Brit is al dertig jaar professioneel slaapconsulent, maar heeft geen diploma. Hij heeft gewerkt voor verschillende sportfederaties en –clubs. Afgelopen zomer begeleidde hij het Britse team nog tijdens de Olympische Spelen. In zijn pas verschenen boek ‘Slept’ doet hij enkele opvallende tips uit de doeken.

Geen dure matras
We denken vaak dat we pas een goede matras hebben, als ze ook duur is. “Niet waar”, zegt Littlehales. “Integendeel, een matras met 2.000 springveren is niet noodzakelijk beter dan een met 1.500. Matrassen zijn sowieso niet gemaakt om lang mee te gaan, ook de dure exemplaren niet. Koop dus gerust een goedkopere matras en vervang ze na vijf jaar.”

Geen hoofdkussen
Heb je een goede matras gevonden? Gooi dan meteen je hoofdkussen weg. Of als je dat niet kan, koop dan een dun exemplaar. “Dikke hoofdkussens brengen vaak rugklachten met zich mee”, zegt de expert. “Je moet ook geen dure kussens kopen. Ook hier geldt hetzelfde: beter goedkope kussens die je vaak vervangt, dan duur spul.”

Selfie
Naast een goede matras is ook de lighouding uitermate belangrijk. “Het beste is om de zijdelingse foetushouding aan te nemen”, zegt Littlehales. “Je gaat dan ook best op je ‘zwakke’ kant liggen: linkshandigen op hun rechterzijde, rechtshandigen op hun linkerzijde. Als je zo ligt, moeten je ruggengraat, nek en hoofd één lijn vormen. Je hoofd moet dan de matras raken. Als dat niet lukt, is de matras te hard of te zacht. Neem een selfie terwijl je de matras probeert om te controleren of je wel goed ligt.”

Op ander uur naar bed
In tegenstelling tot wat velen beweren, is het volgens Littlehales niet verstandig elke avond op hetzelfde tijdstip in bed te kruipen. “Begin anderhalf uur voor je gaat slapen met de voorbereiding: dim het licht, zet de tv of pc uit, handel alles af waar je mee bezig bent zodat je niet hoeft te piekeren, drink nog iets en ga naar het toilet. Je gaat beter goed voorbereid naar bed, dan elke dag op hetzelfde uur.” 

"Niet veralgemenen"
Slaapexperten bekijken de tips van Littlehales met de nodige argwaan. "Het slaappatroon is zo individueel afhankelijk. Sommige mensen zijn gebaat met een dikker kussen, anderen met een dunner", zegt slaapexpert professor Johan Verbraecken. "Je kan dus zeker niet veralgemenen en zeggen dat iedereen beter zonder kussen slaapt. Op sommige vlakken heeft hij wel een punt. Zo is het bijvoorbeeld niet zo belangrijk om op hetzelfde uur te gaan slapen, maar wel op welk uur je wakker wordt. De regels van de gezonde slaaphygiëne blijven gelden, en die blijven het belangrijkste."

Programma's