We stonden nooit langer in de file

Wie deze zomer een dagje naar de kust wou of vandaag gewoon naar het werk wil rijden, heeft het ongetwijfeld gemerkt: file! Gemiddeld stond er dit je op een gewone werkdag 137 kilometer file op de Vlaamse snelwegen. “Dat is een toename van 25 kilometer in vijf jaar tijd”, zegt Peter Bruyninckx van het Vlaams Verkeerscentrum.

De kilometerheffing voor vrachtwagens, fietsvergoedingen en nieuwe spitsstroken op de E314 moeten voor minder files zorgen, maar het volstaat duidelijk niet. “Elk jaar komt er verkeer bij op onze snelwegen”, zegt Peter Bruyninckx.

Hoe komt dit?
Het prachtige zomerweer heeft er voor gezorgd dat er tijdens de zomermaanden veel meer verkeer was dan anders. “Met het mooie weer maakten mensen vaker een uitstapje. Dit gecombineerd met werken op onder andere de E40, zorgden ervoor dat er lange files ontstonden", aldus Peter Bruyninckx. 

Opvallend is ook dat de files steeds langer duren. “Hoe meer mensen op de snelweg rijden, hoe vaker er ook een ongeval gebeurt. Zeker bij dodelijke ongevallen, wanneer het parket ter plaatste moet komen, lopen de wachttijden flink op.”

Filepiek
Ondanks de grote drukte dit jaar, komt de grote filepiek er dus nog aan. “In oktober en november merken we dat er elk jaar meer files zijn. Vanaf eind september, wanneer ook de universiteiten en hogescholen starten, merken we dat er echt opvallend meer verkeer is op de Vlaamse snelwegen.”

Uit de spits blijven = 140 euro per maand 
In Nederland loopt een proefproject waarin bestuurders die de spits mijden maandelijks 140 euro krijgen. Wie op het drukste moment van de dag toch de weg op gaat, verliest daar ook geld. Mobiliteitsorganisatie Touring wil dit proefproject ook invoeren in België. "Het is niet de bedoeling dat mensen die in de file staan omdat ze naar hun werk moeten, geld verliezen", zegt Danny Smagghe van Touring.

"Maar we merken dat veel mensen in de spits daar eigenlijk niet moeten zijn en die kunnen we wel belonen als ze bewust de spitsuren mijden. Want het probleem zijn niet de bedrijfsauto’s, wel het vrijetijdsverkeer. Eén op de drie bestuurders in de file kan zijn verplaatsing ook op een ander moment doen, zoals een bezoek aan de ouders of een uitstap naar zee.”