Smelten Chinezen voor Belgisch ijs?

Het Belgische ijsbedrijf Glacio gaat ijsjes verkopen in China. Het bedrijf dat bij ons vooral bekend is als eigenaar van Ijsboerke, richt daarvoor ter plaatse een verkoopkantoor op. Glacio exporteert al ijs naar veertig landen, maar wil nu ook de Chinese markt veroveren. “‘Made in Belgium’ is een echt keurmerk in China, alle productie zal dus nog steeds in België gebeuren”, vertelt CEO Peter Janssens aan VTM NIEUWS.

“We hebben verkoopkantoren in België, Frankrijk en Japan. Van daaruit coördineren we de verkoop in veertig landen”, vertelt Janssen. “Nu komt daar ook een kantoor in China bij. Daarvoor werken we samen met Horsten International, een Belgisch bedrijf dat ondernemingen bij hun activiteiten in China helpt."

Grote Sprong
De Chinezen consumeren nog niet zo heel lang ijsjes, toch is China al sinds 2014 de grootste ijsmarkt ter wereld. Het eten van geïmporteerd ijs is voor hen een prestigieuze, hippe bezigheid. Glacio noemt de plannen met China “een Grote Sprong voorwaarts” en die nemen ze alvast serieus. “Ons eerste personeelslid is intussen aangenomen. Een Chinese dame die in Gent heeft gestudeerd. We vinden het belangrijk dat onze medewerkers vertrouwd zijn met de Belgische cultuur”, vertelt Janssens. 

Vanille
Speciale smaakjes zal het bedrijf alvast niet lanceren. “We trekken naar China met ons klassieke Belgische assortiment”, zegt Janssen. “Vanille is wereldwijd onze meest populaire smaak, chocolade staat bijna overal op twee." Vreemd genoeg is België de uitzondering, daar staat mokka op twee. “Met dank aan de oprichter van Ijsboerke die destijds een heerlijk mokkarecept ontwikkelde”, lacht Janssen.