Brussels Airlines straks lagekostenmaatschappij?

Video: Brussels Airlines straks lagekostenmaatschappij?
Brussels Airlines straks lagekostenmaatschappij?
Uw video is aan het laden...

Lufthansa neemt Brussels Airlines volledig over. De bedoeling is om tegen eind dit jaar een akkoord te hebben met de Belgische aandeelhouders. Dat meldt Lufthansa na een bijeenkomst van de raad van toezicht. Over de concrete plannen met Brussels Airlines binnen de Lufthansagroep werd vandaag niet gecommuniceerd.

De overname hing al een tijdje in de lucht, maar vandaag werd de knoop officieel doorgehakt op de bijeenkomst van de raad van toezicht. Lufhansa bezit nu al 45 procent van de aandelen maar "ging nu akkoord om de call optie te lichten om de resterende 55 procent aandelen in SN Airholding, de moedermaatschappij van Brussels Airlines, te verwerven", zo staat in een persbericht. De beslissing over de call optie werd dit jaar een paar maanden uitgesteld omwille van de aanslagen van 22 maart op Brussels Airport.

"Lufthansa en Brussels Airlines hebben als gemeenschappelijke doelstelling om de volledige overname te realiseren na een definitief akkoord over de modaliteiten met de aandeelhouders van SN Airholding tegen eind dit jaar", voegt Lufthansa nog toe. Die aandeelhouders zijn een reeks Belgische investeerders (financiële groepen, industriëlen en gewesten) die na het faillissement van Sabena eind 2001 geld op tafel legden om een nieuwe nationale luchtvaartmaatschappij op te starten.

Al 45 procent in handen
Lufthansa heeft sinds eind juni 2009 45 procent in handen van SN Airholding. Het betaalde daar 65 miljoen euro voor. De Duitsers konden sinds 2011 jaarlijks de optie lichten, maar wilden daarmee wachten tot Brussels Airlines winstgevend zou zijn. Dat was in 2015 het geval: er werd een nettowinst geboekt van 41,3 miljoen euro, de eerste winst sinds 2010.

In principe kan Lufthansa onze nationale luchtvaartmaatschappij overnemen voor de luttele som van 2,6 miljoen euro. Dat komt omdat Brussels Airlines een openstaande schuld heeft staan bij de Duitse maatschappij van 45 miljoen euro. Die wilde ze trouwens vorig jaar al terugbetalen, maar Lufthansa weigerde. 

Brusselwings?
In juni vorige jaar raakte het al bekend dat Lufthansa eraan denkt om Brussels Airlines onder te brengen in Eurowings, een "hybride" maatschappij die lage kosten en service tracht te combineren. Met Eurowings wil Lufthansa de concurrentie aangaan met lagekostenmaatschappijen zoals easyJet en Ryanair. Het Duitse persagentschap dpa sprak toen zelfs van een mogelijke nieuwe merknaam "Brusselwings", maar een woordvoerder van Lufthansa reageerde daarop dat de naam Brussels Airlines niet moet verdwijnen. 

Over de concrete plannen met Brussels Airlines binnen de Lufthansagroep, werd vandaag niet gecommuniceerd.  Woordvoerster Kim Daenen zegt dat de gesprekken nog niet rond zijn en dat dit het onderwerp van lopende gesprekken is tussen Lufthansa en Brussels Airlines. 

“Als je wat verder vooruit kijkt, weet je min of meer wat er gaat gebeuren. Lufthansa heeft een lagekostenmaatschappij, Eurowings", zegt financieel expert van VTM NIEUWS Paul D'Hoore. "Dan lijkt het voor de hand te liggen dat Brussels Airlines daarin geïntegreerd wordt. Zo krijgt het die naam en op termijn wellicht ook het goedkopere statuut. Lufthansa gaat immers niet nog eens een nieuwe naam creëren.”