Langer bij mama om vaker te reizen

Hotel Mama is populairder dan ooit bij de Belgische millennials (18- tot 34-jarigen). De reden? Jongeren  willen reizen en de wereld verkennen, ook al hebben ze zelf nog niet veel financiële middelen. En wie langer thuis woont, kan nu eenmaal vaker op reis. Dat blijkt uit een onderzoek van Keytrade Bank bij 1.000 Belgische jongeren.

De hamvraag voor millennials is: hoe kun je de levensstijl van je ouders aanhouden, zonder over dezelfde middelen te beschikken? Door gewoon bij je ouders te blijven wonen, klinkt het. Vier op de tien millennials wonen nog thuis. Zelfs een kwart van de 25-plussers heeft het ouderlijke nest nog niet verlaten. Bovendien geven alle doelgroepen aan daar nog zeker vier jaar te willen blijven hangen.

Mannen zelfs nog wat langer (4,8 jaar) dan vrouwen (3,7 jaar). Want thuis wonen, dat is toch een stuk lichter voor de portemonnee dan een appartement huren of een woonkrediet aflossen. "Steeds meer jongeren mogen zelfs gratis thuis blijven wonen. Slechts een vijfde moet zijn ouders een financiële bijdrage betalen", klinkt het.

Spaarboekje
Toch is het belangrijkste motief niet om een dikker spaarboekje aan te leggen. Wie thuis woont, leeft vaak een rijkelijker leven dan wie op eigen benen staat, blijkt uit de studie.

Zo geven jongeren die nog volop profiteren van 'Hotel Mama' opvallend meer uit aan uitstapjes, zoals festivals: 103,6 procent méér dan leeftijdsgenoten die wel al het huis uit zijn. Ook op kleding (+84,6 procent) en technologie (+67,7 procent) zijn thuisblijvers heel wat minder zuinig. Millennials willen vooral niet inboeten op ervaringen. Voor veel jongeren zijn vakanties dan ook hun grootste uitgavenpost (13,4 procent).

Opvallend: zelfs als het hen financieel niet zo voor de wind gaat, schrappen ze niet vlug een reisje. Meer dan zeventien procent van de millennials betaalt wel eens een vakantie op afbetaling.