Wie online inkopen doet, geeft meer uit

Sinds de thuisleverdienst van Delhaize vorige maand van start ging, is het succes zo groot dat er lange wachttijden zijn. Ook andere ketens bevestigen dat: 2016 is de grote doorbraak van online voeding kopen. En wat blijkt? We geven achter de computer méér geld uit dan in de winkel. Dat schrijft Het Laatste Nieuws.

Thuisleveringen zijn voor supermarkten een hoop werk, maar leveren wel op. "Online bestellingen zijn gemiddeld twee tot drie keer groter dan een aankoop in de winkel”, zegt Delhaize-woordvoerder Roel Dekelver. “Klanten profiteren van de thuisservice om extra volume te kopen."

Ook Carrefour bevestigt dat. "Het gemiddelde aankoopbedrag online zit boven de 140 euro. We stellen vast dat mensen die thuis laten leveren én in de winkel kopen, meer spenderen dan klanten die enkel in de winkel kopen", zegt woordvoerder Baptiste van Outryve.

Bezoek aan de supermarkt
Let wel, om alles in proportie te zien: op het totale aantal klanten zijn de thuisleveringen nog maar "enkele procenten", klinkt het overal, reken op twee à drie procent van het totaal. Maar de groei is onmiskenbaar. Uit onderzoek blijkt dat de onlineverkoop van voeding in het tweede kwartaal van dit jaar een sprong maakte van 175 procent tegenover 2015.

Een bezoek aan de supermarkt zal wel niet verdwijnen. "Winkelen blijft ook een sociaal gegeven", zegt retailexpert Jorg Snoeck. "Fysieke winkels zullen naast online webshops bestaan, en die twee zullen moeten samenwerken."