29 miljoen wagens zijn "te vuil"

Er rijden in Europa ruim 29 miljoen vervuilende dieselwagens rond die drie keer zoveel stikstofoxide uitstoten dan toegelaten. Dat blijkt een studie van milieuorganisatie 'Transport and Environment'. Het gaat om zowat 1,4 miljoen wagens en bestelwagens in België. 

Volgens de milieuorganisatie - die metingen uitvoerde op ongeveer 230 dieselmodellen - zijn de resultaten ontluisterend voor alle autobouwers. Meer dan vier op de vijf wagens die op papier voldoen aan de norm Euro 5 (180g/1.000 km), verkocht tussen 2010 en 2014, vervuilen drie keer meer dan de toegelaten limiet van zodra ze de weg opgaan. Hetzelfde geldt voor twee derde van de auto's die op papier voldoen aan de norm Euro 6 (80g/1.000 km), waarvan de meeste vanaf 2015 op de markt kwamen.

Volgens de milieuorganisatie spant de Franse autobouwer Renault de kroon bij de Euro 5-wagens, met wagens die de norm bijna acht keer overschrijden. Ook de auto's van Land Rover, Hyundai en Opel stoten te veel uit. Bij de Euro 6-wagens zijn die van autobouwers Fiat en Suzuki het meest vervuilend (15 keer de limiet), gevolgd door Renault-Nissan (14 keer de limiet).

29 miljoen in totaal
In totaal rijden op de Europese wegen 29 miljoen "te vuile" wagens, waarvan de meeste in Frankrijk. In ons land gaat het om 1,38 miljoen vervuilde wagens.

Systemen volkomen legaal
Volgens de Belgische automobielfederatie Febiac moeten de nieuwe Europese uitstootnormen voor auto's meer duidelijkheid brengen. Deze nieuwe normen worden volgend jaar verwacht. 

"Deze studie wijst vooral de technische systemen met de vinger die toelaten om, onder bepaalde omstandigheden, het normale functioneren van de motor aan te passen. Maar die systemen, die altijd bestaan hebben, zijn volledig legaal", aldus een woordvoerder van Febiac. "De nieuwe Europese normen zouden hierover meer klaarheid moeten brengen en vastleggen wanneer die systemen geactiveerd mogen worden."