Dit effect heeft de autoloze zondag

Het effect van de autoloze zondag gisteren in een veertigtal steden en gemeenten was meteen merkbaar in de meetstations. Dat zegt Frans Fierens, woordvoerder van Ircel, de Intergewestelijke cel leefmilieu. "De aanwezigheid van dieselroet in de lucht verminderde van bij het ingaan van de autoloze dag met de helft."

Fierens maakte de vergelijking tussen twee - wat vervuiling betreft vergelijkbare - meetstations: een in een autoloze zone, in de Kroonlaan in de Brusselse gemeente Elsene, en een in een niet-autoloze zone, in de Plantin en Moretuslei in Borgerhout. "Het effect op de dieselroetconcentraties is meteen te merken vanaf het tijdstip dat het rijverbod ingaat in de autoloze zone", zegt Fierens.

Meer autoloze dagen
"Alleen zou het instellen van zo een autoloze zondag veel vaker moeten gebeuren om op termijn een duurzaam effect te behalen. Het effect bewijst alleszins dat het autoverkeer nog altijd een belangrijke bron van luchtvervuiling is en dat een autoloze zondag een positieve maatregel is."

Fierens wijst er wel op dat het niet eenvoudig is om zo'n effect in te schatten, omdat de luchtkwaliteit boven Brussel niet alleen bepaald wordt door de omstandigheden in die bepaalde regio, maar bijvoorbeeld ook beïnvloed wordt door het weer en de vervuiling rond de regio die Brussel binnenwaait. Toch leren de waarnemingen in het Brusselse en Antwerpse station van gisteren dat de hoeveelheid dieselroet met de helft daalt in de autoloze zone in Brussel.

Van korte duur
"Het effect is onmiddellijk merkbaar," concludeert Fierens, "maar het is jammer genoeg van korte duur." Momenteel loopt er een inbreukprocedure van de Europese Commissie tegen het Brussels Gewest voor overschrijdingen van de grenswaarde voor stikstofdoxide. "Als Brussel daar iets fundamenteels aan wil doen, dan is er meer nodig dan één autoloze zondag per jaar. Dan moet de uitstoot van het dieselverkeer drastisch dalen en dat kan niet met één of zelfs meerdere autoloze zondagen in het jaar," zegt Fierens.

De woordvoerder van Ircel verwijst ook naar de maatschappelijke discussie in Duitsland, waar de stad Düsseldorf zich na een gerechtelijke uitspraak beraadt over een verbod voor dieselauto's om de luchtkwaliteit voor de stadsbevolking te verbeteren. "Dat komt deels door druk van de Europese Commissie die met inbreukprodecures dreigt, maar ook doordat de publieke opinie zich, onder andere door het dieselgate-schandaal, bewust begint te worden van de schadelijkheid van diesel voor onze gezondheid, " besluit Fierens.

Bekijk ook: