Wagens verbruiken bijna 45% meer

Wagens verbruiken tot 45 procent meer dan aangegeven, en de kloof tussen het verbruik op papier en in de realiteit groeit nog. Dat schrijft De Standaard vandaag op basis van een onderzoek van de Toulouse School of Economics.

Op papier is het verbruik van auto’s de laatste jaren flink gedaald. Maar het overgrote deel van die vooruitgang is het resultaat van testmanipulatie en andere trucs, en bestaat dus niet echt. Dat concludeert Mathias Reynaert, onderzoeker aan de Toulouse School of Economics, op basis van het aantal tankbeurten en het aantal afgelegde kilometers van Nederlandse chauffeurs. Wagens uit 2014 verbruiken zelfs 45 procent meer dan aangegeven. 

"Die kloof blijft niet beperkt tot een of enkele fabrikanten", concludeert onderzoeker Mathias Reynaert. "Een gelijkaardige trend is te zien bij alle belangrijke autobouwers actief in Europa." Bij Renault is het verschil tussen de officiële en werkelijke prestaties het grootst. Ook bij Toyota en Ford is de kloof groot. 

Uit het onderzoek van Reynaert blijkt bovendien dat het verschil groeit. "Vroeger lag het verschil tussen officieel en werkelijk verbruik vrij stabiel rond de tien procent. Maar sinds de regulering in 2009 wordt de kloof almaar dieper", zegt Reynaert. 

Laatste 3 jaar geen vooruitgang
Het onderzoek bevestigt wat verschillende ngo's al eerder signaleerden. "Eigenlijk is er de laatste drie jaar geen vooruitgang geboekt", zegt expert Greg Archer. "Nochtans bestaat de technologie om uitstoot te verbeteren. Maar manipulatie is voor een fabrikant nu eenmaal goedkoper."