Geen zwaar verkeer rond scholen zei u?

Iets meer dan een week geleden werd in Kortrijk besloten vrachtwagens en zwaar verkeer te weren in de buurt van scholen voor en na het begin van de schooltijd. Amper een week na de eerste schooldag blijken heel wat chauffeurs zich daar niks van aan te trekken.

In mei 2008 komt de 16-jarige Ann-Laurence Mottrie om het leven bij een dodehoekongeval in de buurt van haar school in Kortrijk. "Zo'n dodehoekongeval mag nooit meer gebeuren", zegt het stadsbestuur. En dus nam de stad dit jaar een drastisch besluit: een uur voor de eerste schoolbel en een half uur na schooltijd wordt zwaar verkeer geweerd in de schoolomgevingen in Kortrijk. De stad bereikte daarover een herenakkoord met de bouwfederaties.

Maar dat akkoord lijkt niet heel erg bindend. Amper een week na het begin van het schooljaar stelt de ouderraad van Bellegem, een deelgemeente van Kortrijk, vast dat in de buurt van een lagere school het verkeer helemaal in de war gestuurd wordt door vrachtwagens en graafmachines aan een werf. Omstreeks 8.15 uur reden trucks af en aan en zorgde een betonwagen voor de nodige opstoppingen in de smalle straat. 

Jonge fietsers
De ouderraad hekelt op Facebook dat de situatie al zo kort na het akkoord ontstond. Dat jonge fietsers zich nu door een dergelijke verkeerssituatie moeten banen, vinden ze verre van ideaal. 

Het stadsbestuur zegt intussen dat ze maatregelen heeft genomen. "Het werkverkeer blijkt afkomstig te zijn van Eandis en na klachten hebben we onmiddellijk maatregelen aan het bedrijf opgelegd. Die houden in dat Eandis tijdens de begin- en einduren van de school niet mag werken op hun werf in de straat van de school", klinkt het. Het stadsbestuur benadrukt dat ze scherp blijft toezien op de veiligheid van de schoolkinderen en hun ouders.