Uniek: geen trucks aan de schoolpoort

Video: Uniek: geen trucks aan de schoolpoort
Uniek: geen trucks aan de schoolpoort
Uw video is aan het laden...

Een uur voor de eerste schoolbel en een half uur na het ­einde van de schooltijd worden de schoolomgevingen in Kortrijk verboden terrein voor zware trucks. Dat hebben de Bouwunie, de Confederatie Bouw en de stad Kortrijk afgesproken. Het verbod, dat enkel voor werfverkeer van meer dan vijf ton geldt, is uniek in Vlaanderen. Dat staat vandaag in het Nieuwsblad en De Standaard te lezen.

De bal ging aan het rollen na het ongeval van Ann-Laurence Mottrie. Het zestienjarig meisje kwam in mei 2008 om het leven bij een dodehoekongeval in de buurt van haar school in Kortrijk. "Zo'n dodehoekongeval mag nooit meer gebeuren", zegt het stadsbestuur.

Het is de eerste keer dat een Vlaamse stad en de bouw­sector een soortgelijk akkoord sluiten. Experts hopen alvast dat het plan navolging krijgt in andere steden. "Want veiligheid is te belangrijk", zegt Vincent ­Decruyenaere van Bouwunie West-Vlaanderen. Ook het Belgisch Instituut voor Verkeersveiligheid (BIVV) vindt het charter "een heel belangrijk signaal". De Fietsersbond vraagt zelfs dat alle binnensteden in Vlaanderen zwaar vrachtverkeer bannen.

In het charter staat ook dat aan­nemers de weg voor de schoolpoort proper moeten houden. Het gaat om een herenakkoord, boetes worden dus niet opgelegd. Maar bij klachten van ouders, leerlingen of bewoners grijpt de stad wel zo snel mogelijk in.

"Hoop dat anderen volgen"
Minister van Mobiliteit Ben Weyts (N-VA) vind het een zeer goed initiatief van de stad Kortrijk. "Ik kan maar hopen en stimuleren dat andere gemeentes en steden in Vlaanderen het voorbeeld zullen volgen."

Bekijk ook: