NMBS moet reclame weghalen uit stations

De spoorwegmaatschappij NMBS moet van de rechter in beroep alle reclameborden uit zijn stations weghalen. Dat is een gevolg van een klacht door JC Decaux tegen Publifer, een joint venture van Clear Channel en de NMBS. Dat schrijven De Tijd en L'Echo vandaag.

JC Decaux lonkt al sinds 2007 naar reclamecontracten met de NMBS, maar het is volgens zijn advocaten illegaal buitengehouden. "Het akkoord tussen de NMBS en Clear Channel is gebetonneerd tot 2021 en erop gericht de concurrentie af te blokken", luidt het. De rechter gaf de NMBS en Clear Channel in eerste aanleg gelijk, maar de rechter in beroep vindt dan toch dat de toewijzing van de concessie onrechtmatig en onvoldoende transparant is gebeurd.

Het arrest heeft betrekking op 1.700 reclameborden en een honderdtal digitale reclameschermen, goed voor een totaal van meer dan 10.000 vierkante meter. Dat komt neer op de grootste advertentieruimte van België. De NMBS krijgt wel acht maanden tijd om alle borden weg te halen. Het spoorbedrijf bekijkt binnenkort alle opties met zijn advocaat, onder meer een procedure bij het Hof van Cassatie.