Poll: Sp.a wil af van 1e klasse op trein

Sp.a-kamerleden Meryame Kitir en David Geens lanceerden vandaag een reeks maatregelen om de NMBS performanter en vooral aantrekkelijker voor reizigers te maken. De opvallendste suggestie daarbij is om de opdeling tussen eerste en tweede klasse te laten vallen. In plaats daarvan moeten er speciale ‘stiltewagons’ komen waar mensen in alle rust kunnen werken of lezen. 

Naast de stiltewagons wil sp.a vooral inzetten op spoorspaarkaarten, naar analogie met het systeem van airmiles in de luchtvaart: wie vaker de trein neemt, zal dan van meer voordelen kunnen genieten. Daarnaast pleiten Kitir en Geens ook voor meer en stiptere treinen, één duidelijk tarief en een dienstregeling voor het volledige openbaar vervoer. Van duurdere tickets tijdens de spitsuren willen de kamerleden dan weer niet weten. Op die manier moet het spoor weer een aantrekkelijk reismiddel worden.

Afslanken naar een spoorbedrijf
De NMBS moet niet alleen aantrekkelijker, maar ook performanter. Zo wil sp.a snoeien in het hoger kader. De NMBS telt vandaag 435 hoge kaderleden die meer dan 150.000 euro per jaar verdienen, 53 van hen verdienen zelfs meer dan een minister. Verder moet het spoor afgeslankt worden naar een bedrijf, terwijl het nu bestaat uit 3 divisies: NMBS, Infrabel en een aparte HR-afdeling. 

De maatregelen gelden als aanbevelingen voorde nieuwe baas van het spoorbedrijf, die binnenkort aangesteld moet worden. De huidige topman Jo Cornu heeft immers aangegeven aan zijn laatste maanden bezig te zijn.