Dit verandert er in 'nieuwe' WhatsApp

De bekende communicatieapp WhatsApp lanceert vandaag voor de eerste keer een update van zijn gebruiksvoorwaarden en privacybeleid. Gebruikers krijgen dertig dagen de tijd om ze te aanvaarden. We zetten de grootste veranderingen voor u op een rijtje.

1. WhatsApp experimenteert met reclame
De grootste verandering is dat WhatsApp bedrijven wil laten communiceren met de gebruikers. Enerzijds gaat dat om heel praktische zaken, zoals het krijgen van informatie over de status van uw vlucht, een ontvangstbewijs voor een aankoop of een melding van de leveringsdatum van een product.

Daarnaast gaat het ook om marketingberichten die bedrijven je kunnen sturen. Wie denkt dat zijn inbox meteen gaat volstromen met reclameberichten, stelt WhatsApp meteen gerust: “We willen niet dat u een spam-achtige ervaring hebt. Net als voor al uw berichten kunt u dergelijke communicatie beheren en zullen we uw keuzes respecteren.” Ook zal WhatsApp nooit banners in de app vertonen en geen telefoonnummers en berichten met bedrijven of derden delen.

2. WhatsApp en Facebook delen informatie
Nu WhatsApp onderdeel is geworden van Facebook, gaan ze sommige gegevens delen. Het gaat om gegevens als het telefoonnummer waarmee een WhatsAppgebruiker is aangemeld en om statistische gegevens zoals hoe vaak iemand de app gebruikt. “WhatsApp zal hierdoor bijvoorbeeld beter in staat zijn om spam en misbruik te bestrijden”, klinkt het.

Toch is er ook hier een reclamedoel aan verbonden. Concreet: wanneer u zich bijvoorbeeld aanmeldt voor de nieuwsbrief van de lokale bloemenwinkel, daarbij het telefoonnummer doorgeeft dat u gebruikt voor uw WhatsAppprofiel en de bloemenwinkel besluit om te adverteren op Facebook, dan zou u hun advertenties kunnen zien op Facebook.

Wel krijgt u als bestaande gebruiker dertig dagen de kans om ervoor te kiezen dat u géén informatie wil delen met Facebook. Als u ervoor kiest om dit niet toe te staan, dan houdt dit in dat Facebook geen vriendsuggesties kan doen of de advertenties die u ziet niet kan personaliseren gebaseerd op uw WhatsAppnummer.

3. Uw berichten blijven geheim
Dit is op zich niets nieuw, maar nu staat het ook duidelijk vermeld in de voorwaarden. WhatsApp lanceerde de zogenaamde ‘end-to-end encryptie’ al eerder. Concreet betekent dit dat niemand uw berichten kan lezen, op u en uw gesprekspartner(s) na. Voor zowel Facebook, Whatsapp als anderen blijven uw berichten gecodeerd en dus onleesbaar.