“Reclame Basic-Fit viseert dikke mensen”

Video: Video: “Reclame Basic-Fit viseert dikke mensen”
Video: “Reclame Basic-Fit viseert dikke mensen”
Uw video is aan het laden...

De nieuwste reclame van Basic-Fit discrimineert dikke mensen. Dat vinden enkele mensen die klacht ingediend hebben bij de waakhond van de reclamesector. Daardoor moet de fitnessketen het spotje met Rode Duivel Marouane Fellaini mogelijk van het scherm halen.

In het filmpje is een groep mensen te zien die terugkomen van vakantie. Aan de douane worden ze opgedeeld in twee groepen: een rij voor de mensen die niets zijn bijgekomen en een andere rij voor mensen die zich op vakantie iets te veel hebben laten gaan. Zij worden moeten in de ‘Basic Fit’-rij gaan staan om de overtollige kilo’s er weer af te sporten.

Bij de Jury voor Ethische Praktijken inzake Reclame zijn meerdere klachten binnengekomen. “Die gaan over stigmatisering van zwaarlijvige mensen”, zegt voorzitter Piet Moons in Het Nieuwsblad. “Ze kunnen bij Basic-Fit wel zeggen dat ze uitsluitend op vakantiegangers mikken. Maar onbewust viseren ze iedereen met overgewicht. Ik vind dat discriminerend. Moet dat trouwens op zo’n manier? Met de inzet van een politieagente?” zegt Jean-Paul Allonsius, de stichter van BOLD, een vereniging voor patiënten met obesitas.”

Bij Basic-Fit nuanceren ze de heisa. “U moet de clip in de juiste context bekijken”, zegt woordvoerder Tim Spruytte in de krant. “het maakt niet uit hoeveel u weegt. We praten over de extra kilo’s die u op vakantie bijkreeg.”

Vandaag doet de reclamewaakhond uitspraak over de zaak.

Programma's